Набожните безбожници


Автор: Веселина Седларска, Редута

„Тогава Иисус биде отведен от Духа в пустинята, за да бъде изкушен от дявола. И, като пости четирийсет дена и четирийсет нощи, най-сетне огладня. И приближи се до него Изкусителят и рече: ако си Син Божий, кажи тези камъни да станат на хлябове. А той му отговори и рече: писано е: „не само с хляб ще живее човек, а с всяко слово, което излиза от Божии уста.“ Тогава дяволът го завежда в светия град и Го поставя на храмовата стряха. И Му казва: ако си Син Божий, хвърли се долу, защото писано е: „на Ангелите си ще заповяда за Тебе и на ръце ще Те понесат, да не би да препънеш с камък ногата си.“ Иисус му рече: писано е също: „няма да изкусиш Господа, Бога твоего.“ (Матея 4, 1-7).

Винаги ми е била интересна тази формулировка от евангелията: „и той му отговори и рече“. Чиста тавтология, която нямаше да оцелее, ако Библията беше книга с редактор. Не е ли достатъчна една от двете думи, чудила съм се винаги. Докато един ден се сетих, че  думите, които се произнасят от един, докосват различни пластове у другия. Някой може просто да ги чуе като звуци, за друг те отекват с яснота какво носят в себе си като осъзнаване. Отговори и рече. Значи не просто произнесе някакви думи, а разкри голяма истина, която е кодирана в думите. Когато Иисус отговаря „няма да изкусиш Господа, Бога твоего“, той всъщност казва: не подлагай Господ на изпитание, не го тествай, не го подлагай на изпит. Отговорът се чува със слуха, казаното се проумява от душата.

На една църква в Сливен е поставен надпис „Зона, свободна от COVID-19“. Ако се върнем към притчата, това е равностойно на скачане от най-високото място в храма, за да се тества надеждността на Божиите ангели. По-вероятно е те да не се притекат на помощ, защото са наясно, че Бог не бива да бъде поставян на изпитание. В България в момента  Бог е поставен на изпитание. Българската православна църква скача от най-високото място на храма по предложение на Дявола, за да тества уменията на Бог да предпазва по магически начин от зараза,  а властта  вика „аз не мога да застана против Началника“. В такъв случай кой е началникът – този, който изпитва, или онзи, който е изпитван?

Бойко Борисов неведнъж е намеквал, че негов началник е Бог. Ние не искаме той да застава против него. Точно обратното, искаме онова, което проповядва Писанието – да не се подлага началника му на изпитание! Вземането на причастие от всички вярващи с една лъжичка във време на вирусна пандемия е изпитание за Бога, от което дори ангелите Му биха отвърнали очи от обида. Всички се колебаехме в оценката си за ген. Мутафчийски между крайно „за“ и крайно „против“, но след като видяхме как се приведе над икона, за да я целуне, за мен вече няма място за колебание – язък за авторитетния дрескод, за високомерната интонация и за тщеславното остроумие – този човек в моите (де да бяха само моите!) очи вече няма достойнство на лекар. А колко беше безотговорно това човекът-емблема на битката със страшния вирус да даде пример с целуване на икона, е неизмеримо. Иди му обяснявай на обикновения човек после колко часа се задържа корона вирусът на стъкло, след като е видял ген. Мутафчийски да целува стъкло. Изобщо със стъклата и маските генералът има сбъркани отношения, мислех си, докато го гледах как си чисти очилата с маска и се чудех дали с очилата заразява маската или обратно. За събирането под покрива на църквата, противопоставяно на правото да отидем в парк, не намирам думи. Ако вие намирате, обяснете ми защо трима души в парк ще бъдат глобени, а сто и трима души, повечето в рискова възраст, в задушна църква няма да са нарушители.

Мога да продължа с други примери и цитати от Библията, защото настанаха едни времена, в които всяко нещо може да бъде обяснено с всичко, включително и с цитати от Библията, но думите, които ми напират, изобщо не са библейски. А тези думи, най-добре е да си призная, без да украсявам са: Де гиди, дърти лицемери! Кога станахте набожни, кога си излъскахте теметата?



Аз, вика Борисов с ръка на сърцето, дори и щабът да ми каже, църква няма да затворя. Аз, вика още, съм човек набожен. Тъй ли, ами като сте набожен, нека ви задам един лесен въпрос – кои са 12-те апостоли? Избрах го, защото те са известни само с първите си имена, както наричате приятелите си от Европейския съюз, та да ви е по-лесно.

Не сте набожни. Изобщо не сте набожни. Според по-вещи в теологията, религиозен е оня човек, който вярва, че след като е бил разпънат на кръста и е приключил земният му живот, Иисус е възкръснал. Живея на място и във време, в които има много малко основания да се вярва на божиите служители. Християнството е велико, клирът е съмнителен. Затова като много други българи съм решила да общувам с Бога, без помощта на медиатор-преводач от църковно-славянски на човешки език. И в това общение съм получила убеждението, че божи човек е този, който спазва десетте Божи заповеди. Това ми е мерилото.

Вие не сте набожни, колкото и да го заявявате, защото не спазвате Божиите заповеди. Вие лъжете. И като казвам, че лъжете, нямам предвид, че лъжете, че водата в Перник е докарана от Родопите, а не от Рила. Това е бяла лъжа. Дължи се на разсеяност, често на грешка на езика, понякога на невежество. Вие лъжете с черни лъжи. Нарочно, с цел, заради изгода. Лъжете, за да останете на власт толкова, колкото лъже Корнелия Нинова, за да дойде на власт.

Прелюбодействате ли? Смешен въпрос, отминавам го. Крадете ли? Не ми отговаряйте. Щом в страната ни има толкова голяма и вечно непреборима корупция, значи крадете. Крадете нагло, цинично – върху краденото си изписвате Псалм 91, но от това то не става по-малко крадено. Пожелавате ли си жената, роба, осела или електората на ближния? Отнасяте ли се с другия, както искате той да се отнася с вас? Е, после защо му натяквате във всяко изказване, че се отнася зле с вас? Човеколюбиви ли сте, показвате ли милост към старците? С какви пенсии ги оставихте да преживяват? Милост към болните, към хората с увреждания, към болни от страшни болести имате ли, или сте ги оставили на милостта на случайно минаващи край тях самаряни? Търговците от храма гоните ли, или се хвалите един на друг с ролексите и автомобилите си? Постите ли? О, да, това може би го правите. Защото трябва да отслабнете няколко килограма за лятото, защото сте завъдили мазнинка, модерна дума напоследък. Спрели сте суджуците, каква жертва. Не знам дали за Иисус това има значение, след като е казал, че не е важно какво влиза в устата, а какво излиза от нея. Излязоха ли от вашите уста обиди, високомерие, лъжи, грозни хвалби? Разбирате ли сега, че не сте набожни?

Вие не се грижите за стадото, за електорат са ви грижите. Както и синодът се грижи за търговията със свещи в храма.

 

Източник: www.reduta.bg